FOTOGRAFIRANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

Kako snimiti spektakularne fotografije divljih životinja fotoaparatom tvrtke Canon

Deset inovativnih savjeta i tehnika pomoću kojih ćete fotografiranje divljih životinja podići na novu razinu.
Crvena vjeverica gleda ravno u fotoaparat dok prolazi preko hrpe osušenog lišća i palih latica.

Nepredvidljive životinje koje se kreću brzo, rijetko i nepredvidivo među najizazovnijim su subjektima za fotografiranje.

No odgovarajuća znanja olakšat će vam snimanje fotografija na koje ćete moći biti ponosni. Slično kao i kod sportske fotografije, učinkovita priprema, pronalazak odgovarajućeg položaja, odabir prikladnog kompleta (i njegova pravilna upotreba) te očekivanje neočekivanog ključne su stavke pri snimanju divljih životinja.

Ovo je 10 najvažnijih savjeta za snimanje sjajnih fotografija divljih životinja.

1. Upoznajte se sa subjektom

Iberijski ris stoji na stijeni i gleda izravno u fotografa u Nacionalnom parku Andujar u Španjolskoj.

Može biti korisno naučiti kako se životinje u divljini kreću i ponašaju kako biste mogli odabrati najbolji način njihovog fotografiranja. Snimljeno modelom Canon EOS R7 s objektivom Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM pri 1/1600 s, f/2.8 i ISO1250. © Dani Connor

Poznavanje staništa i ponašanja životinje koju fotografirate od ključne je važnosti te će vam uštedjeti mnoge sate na terenu. Ako znate u koje je doba godine ta vrsta aktivna, to će vam pomoći u planiranju snimanja. Odlične snimke divljih životinja rijetko nastaju bez znanja i organizacije.

2. Vježba čini majstora

Labud se izdiže iz vode s raširenim krilima.

Fotografiranje divljih životinja zahtijeva strpljenje i vježbu – no čekanje savršenog trenutka može dati nevjerojatne rezultate. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 600mm F4L IS USM pri 1/1600 s, f/4 i ISO800.

Nema mnogo smisla biti na pravom mjestu u pravo vrijeme ako ne možete snimiti ono što se nalazi ispred vas. Snimanje u djeliću sekunde zahtijeva vježbu. Snimanje plahih životinja podrazumijeva više pokušaja i pogrešaka dok ne saznate što vam odgovara.

Mogli biste pokušati postaviti hranilice za ptice u vrt i snimati ih kroz prozor ili iz improviziranog skloništa s pomoću objektiva za zumiranje s telefoto dosegom kao što je Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM ili Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Objektiv za zumiranje omogućit će vam prilagodbu žarišne duljine, na primjer, doseg od 400 mm za RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, što znači da možete zumirati čak i najmanje životinje bez uznemiravanja.

Osim toga, možete s fotoaparatom provesti vrijeme u obližnjem parku ili utočištu za životinje kako biste bolje razumjeli ponašanje životinja. Što više uvježbate oko i vrijeme reakcije, to ćete se bolje snaći pri snimanju u divljini.

3. Približite se

Krupni kadar crvenog oka ptice sa smeđim perjem na grani.

Općenito govoreći, najbolje je usredotočiti se na oči životinje, jer to je točka koja prirodno privlači pažnju gledatelja. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R7 s objektivom Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM i Canon Extender EF 1.4x III putem adaptera za montažu kontrolnog prstena EF-EOS R pri 1/400 s, f/4 i ISO320. © Dani Connor

Većina odličnih fotografija divljih životinja prikazuje akciju izbliza. Fizičko približavanje divljim životinjama obično rezultira promjenama u njihovom ponašanju ili još gore – možete ih otjerati. Upotreba dugog objektiva ključna je za snimanje fotografija koje će prikazati detalje akcije, a završnu fotografiju možete obrezati kako biste se još više približili.

Praćenje životinja s automatskim izoštravanjem na modelima Canon EOS R7 i Canon EOS R6 sa senzorom punog kadra omogućuje prepoznavanje pasa, mačaka i ptica, odnosno tijela, lica ili oka subjekta, što znači da možete snimati izuzetno oštre fotografije životinja u pokretu.

4. Odaberite odgovarajući objektiv

Crvena vjeverica na visokoj grani stabla.

Dugački telefoto objektiv od ključne je važnosti za fotografiranje divljih životinja, kada je nužno održavati određenu udaljenost. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM pri 200 mm, 1/320 s, f/4 i ISO5000. © Robert Marc Lehmann

Kad je riječ o objektivima, isplati se mudro birati. RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ima moćan raspon zumiranja koji omogućuje svestranost primjene. Za još veći supertelefoto doseg na fotoaparatu bez zrcala sa senzorom punog kadra kao što je Canon EOS RP postoje objektivi fiksne žarišne duljine Canon RF 600mm F11 IS STM i RF 800mm F11 IS STM.

Ako imate fotoaparat formata APS-C kao što je Canon EOS R7 i želite započeti s ograničenim gabaritima i proračunom, uzmite u obzir RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM.

Budući da je senzor u APS-C fotoaparatu manji od senzora u fotoaparatu punog kadra, ne snima punu širinu slike koju bi isti objektiv pružio na fotoaparatu sa senzorom punog kadra – postoji „faktor obrezivanja“ od oko 1,6x, koji ima učinak zumiranja u sceni jer je objekt u kadru za toliko veći. Uparite objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM s fotoaparatom Canon EOS R7, npr. i iskoristite „efektivnu žarišnu duljinu“ od 160 – 640 mm.

Kako biste na fotoaparatu pronašli efektivnu žarišnu duljinu objektiva, upotrijebite besplatnu aplikaciju Canon Photo Companion s učinkovitim kalkulatorom žarišne duljine.

5. Držite ga mirno

Mladunče lisice stoji na humku obraslom u mahovinu.

U mnogim scenarijima snimanja divljih životinja nećete imati vremena postaviti stativ. Tu će vam pomoći stabilizacija slike koja jamči dosljedno oštre snimke snimljene iz ruke, čak i uz dugačke telefoto i makro objektive.

Trešnja fotoaparata neprijatelj je oštrih fotografija pri upotrebi telefoto objektiva.

Velika većina telefoto objektiva tvrtke Canon ima vrlo učinkovitu optičku stabilizaciju slike koja to kompenzira, što obično odgovara vrijednosti ekspozicije od oko 3 do 5 koraka. To može napraviti ogromnu razliku u fotografiranju divljih životinja iz ruke, pri čemu velike brzine zatvarača mogu biti nepraktične u okolnostima u kojima ne radite s izravnim sunčevim svjetlom. Stabilizator slike u 5 koraka kod modela Canon RF 600mm F11 IS STM trebao bi omogućiti dosljedno oštre fotografije pri 1/20 umjesto 1/640 s.

Upotrijebite stabilizator slike za telefoto i makro fotografiju, naročito ako snimate s fotoaparatom iz ruke. Međutim, ako je fotoaparat na stativu, često je bolje isključiti stabilizator slike.

6. Zadržite fokus

Ptica grabljivica koja leti nebom.

Ako ste dobri u prikradanju te uspijevate ne prestrašiti ptice i druge plašljive životinje, možete provesti vrijeme vježbajući različite tehnike snimanja kako biste usavršili svoje vještine. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM pri 451 mm, 1/8000 s, f/6,3 i ISO4000. © Robert Marc Lehmann

Kod fotografija divljih životinja važno je osigurati izoštrenost subjekta na pravom području. Asortiman fotoaparata bez zrcala EOS R tvrtke Canon obično ima izuzetno učinkovit sustav Dual Pixel AF koji omogućuje brzo automatsko izoštravanje uz prepoznavanje faze izravno na samom senzoru slike, a pokriva i većinu kadra. Dual Pixel AF donose i najnoviji EOS DSLR modeli, a dostupan je i pri snimanju u načinu prikaza uživo.

Pokušajte se usredotočiti na najvažniji dio subjekta, a to su obično oči. Canon EOS R7 i EOS R6 odlikuju način rada automatskog izoštravanja za prepoznavanje očiju životinja koji automatski traži oči u kadru i fokusira ih. Način rada automatskog izoštravanja AI Servo omogućava kontinuirano praćenje divljih životinja dok ste u pokretu, čak i ako se kreću vrlo brzo, za snimanje oštrih fotografija. Pokušajte snimiti niz fotografija u najbržem načinu rada fotoaparata kako biste lakše uhvatili onaj ključni trenutak.

7. Brzina je važna

Zebra trči poljem.

Kako biste saznali više o snimanju pokreta na fotografijama, pogledajte naše najbolje savjete za fotografiranje pokreta.

Postizanje odgovarajuće brzine zatvarača ključni je dio snimanja divljih životinja u najboljem svjetlu. Logičan korak pri snimanju brze akcije je povećanje brzine zatvarača. Međutim, možda poželite dodati malo zamućenja uz manju brzinu zatvarača, npr. na vrhovima krila ptice, kako biste dodali dojam pokreta.

Kako budete postajali sve vještiji u radu sa svojom opremom, možete dodatno smanjiti brzinu zatvarača, čak i do 1/10 s, pa čak i uvesti tehniku panoramiranja za dodatno povećanje dojma pokreta.

Generalno gledajući, brzina zatvarača trebala bi biti barem jednako brza kao recipročna žarišna duljina punog kadra. Dakle, ako upotrebljavate objektiv od 600 mm kao što je Canon RF 600mm F11 IS STM, treba vam brzina zatvarača od najmanje 1/600 s kad je stabilizacija slike isključena – kod većine fotoaparata to će biti 1/640.

8. Uzmite u obzir svjetlost: maksimalno iskoristite pozadinsko osvjetljenje

Jelen stoji u visokoj travi.

„Zlatni sat“ ima prikladan naziv. Tijekom sat vremena nakon izlaska i sat vremena prije zalaska, sunce je nisko na nebu, a njegova je svjetlost topla i zlaćana. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM pri 373 mm, 1/1250 s, f/8 i ISO1250. © Ben Hall

Kvalitetu fotografija možete povećati odabirom odgovarajućih uvjeta osvjetljenja za fotografiranje subjekata. Uzimajući u obzir uzorke ponašanja životinja, pokušajte iskoristiti ranojutarnje ili kasnovečernje sunce za toplo slabo osvjetljenje koje daje bogate boje i duboke sjene.

9. Upravljanje dubinom polja

Jelen glavom probija pokrov od paprati koji je zamućen.

Iako telefoto objektiv možda nema „velik“ otvor blende, i dalje ga možete koristiti za zamućivanje pozadine snimaka jer velika žarišna duljina može ostaviti dojam relativno male dubine polja, čak i pri relativno malom otvoru blende. To je moguće zahvaljujući mogućnosti telefoto objektiva da smanje udaljenost, približavajući zamućene pozadine izvan fokusa subjektu. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM pri 400 mm, 1/60 s, f/8 i ISO1250. © Ben Hall

Ovaj savjet je jako važan. Kod standardne fotografije obično upotrebljavamo način rada s prioritetom otvora blende (AV na kotačiću fotoaparata). Za makro objektive, zbog male radne udaljenosti, otvor blende se zatvara do f/16, f/22 ili više kako bi se maksimalno povećala dubina polja i osiguralo izoštravanje cijele fotografije.

Fotografije divljih životinja možete poboljšati upotrebom zamućenja, čime će subjekt postati žarišna točka fotografije. Međutim, ako želite snimiti divlje životinje u prirodnom okruženju, možda želite izbjeći zamućivanje pozadine.

Veća žarišna duljina daje jače pozadinsko zamućenje. Zato telefoto objektive za zumiranje možete upotrebljavati za izdvajanje subjekta i zamućivanje pozadine. Ako želite pojačati zamućenje, pomaknite se nekoliko koraka unatrag i zumirajte na veću žarišnu duljinu.

10. Ekstremni krupni planovi

Smeđi pauk skakač sjedi na grani.

Makro fotografija živih subjekata može predstavljati izazov pa će vam trebati odgovarajuća oprema i mnogo strpljenja za postizanje doista izvanrednih fotografija. Snimljeno modelom Canon EOS 90D s objektivom Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri 1/250 s, f/8 i ISO500. © Pierre Anquet

Odabirom scene i postavljanjem subjekta u prirodni kontekst možete snimiti dojmljivu fotografiju divlje životinje. Za to vam treba širokokutni objektiv. Kod manjih subjekata, poput ptica ili insekata, snimanje u ekstremnim krupnim planovima rezultirat će učinkovitijom konačnom fotografijom na kojoj se subjekt neće izgubiti u širokom kadru. Za to je potreban namjenski makro objektiv. Iako nije makroobjektiv, možete upotrijebiti i Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM koji ima mogućnost povećanja od 0,41x i izoštravanja krupnog plana te može dati fotografije vrlo bliske makrosnimkama.

Aktualni makro objektivi tvrtke Canon imaju „hibridnu stabilizaciju slike“ koja ispravlja pomak x-y i standardne kutne vibracije. To ih čini izvrsnim odabirom za snimanje ekstremnih krupnih planova iz ruke. Objektivi Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM vrhunski su primjeri koji pružaju faktor povećanja od 0,5x, za makrosnimke pri najmanjoj udaljenosti izoštravanja.

Ljepota makro objektiva u tome je što omogućava snimanje fotografija koje prikazuju nešto veće od onoga što bismo inače vidjeli na zaslonu ili otisku. Možete pokazati sićušne insekte kao spektakularna čudovišta s izbuljenim očima ili sitnim detaljima koje ljudsko oko inače ne bi moglo zamijetiti.

Ako tražite odgovarajući objektiv za fotografiranje divljih životinja, pogledajte naš cijeli vodič.


Napisao Matthew Richards

Slični proizvodi

Slični članci

  • FOTOGRAFIRANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Najbolji objektivi za divlje životinje

    Snimajte zapanjujuće snimke divljih životinja i ptica s pomoću ovih objektiva fiksne žarišne duljine i objektiva sa zumiranjem.

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Monokular ili dalekozor – što je najbolje za promatranje ptica?

    PowerShot ZOOM tvrtke Canon džepni je monokularni fotoaparat koji je idealan za promatranje ptica, ali kakav je u usporedbi s dalekozorom tvrtke Canon?

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Kako fotografirati ptice

    Savjeti i najbolji početnički komplet za fotografiranje ptica.

  • FOTOGRAFIRANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Savjeti za fotografiranje divljih životinja

    Profesionalka Dani Connor dijeli svoje najbolje savjete za ambicioznog mladog fotografa divljih životinja.