OSNOVE FOTOGRAFIJE

Budite kreativni s bokehom na fotografiji

Ništa ne može zamijeniti pravi bokeh! Primijenite ove savjete i trikove kako biste stvorili predivno zamućenje pozadine, s našim najboljim preporukama za objektive, postavke i tehnike koje možete isprobati.
Slabo osvijetljen portret žene u odnosu na pozadinu prepoznatljivog bijelog i blijedoplavog kružnog bokeha.

Pojam bokeh japanska je riječ koja znači "zamućenje" i njom se opisuje izgled neizoštrenih područja na fotografiji. Bokeh – često se izgovara tako da se rimuje s OK – najočigledniji je na fotografijama s mnogo malih svijetlih područja, kao što su ulična svjetla noću. No nije samo riječ o odvažnim kružnim svijetlim površinama, također se odnosi na kvalitetu svih zamućenih dijelova na slici.

Što je bokeh na fotografiji? Snimanje s obuhvaćanjem zamućenih površina jedan je od najprivlačnijih efekata koji možemo primijeniti na fotografiji. Omogućuje nam razvodniti ometajući nered, usmjerava pažnju na važne dijelove slike te nepotrebne detalje preobražava u predivno kremaste boje i nijanse.

Žena noću prelazi cestu, a automobili i prometni signali zamućeni su u pozadini, snimljeno modelom EOS R8 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Kad su neizoštrene, svijetle točke pretvaraju se u predivan kružni bokeh. Snimljeno modelom EOS R8 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 85 mm, 1/125 s, f/2.2 i ISO 8000.

Krupni plan paukove mreže, s detaljima naglašenim zamućenim lišćem u pozadini.

Jednostavno zamutiti pozadinu nije dovoljno – morate odabrati zanimljivu pozadinu koja će se zamućena idealno isticati. Zelenilo obično daje dobre rezultate. Snimljeno modelom EOS R8 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/256 s, f/3.2 i ISO 100.

Stoga je bokeh dugo bio jedan od najmoćnijih vizualnih trikova u arsenalu fotografa. Danas pametni telefoni s dva objektiva mogu imitirati bokeh, no samo kroz softver. Maleni objektivi i senzori u pametnim telefonima onemogućuju ostvarenje plitke dubinske oštrine potrebne za prirodni bokeh. To je optički efekt koji se zaista jedino može pojaviti kod bržih objektiva i većih senzora kod namjenskih fotoaparata, a ništa ne može zamijeniti pravu stvar.

Fotoaparati sa senzorom punog kadra kao što su Canon EOS R8 i EOS R6 Mark II idealni su za bokeh na fotografijama, ali kućišta formata APS-C kao što su Canon EOS R100, EOS R50, EOS R10 i EOS R7 također mogu biti iznimno učinkovita.

Donosimo pregled ključnih tehnika, vještina s fotoaparatom i kompleta kako biste snimanjem bokeha svoje fotografije učinili još dojmljivijima.

Najbolji objektivi za bokeh

Fotoaparat EOS R6 tvrtke Canon s objektivom RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon.

Objektiv sa širokim maksimalnim otvorom blende poput RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon pozadine može pretvoriti u prelijep kremasti bokeh. Uočite kako listići vidljivi na slici objektiva tvore okrugli otvor – to uvelike određuje oblik bokeha.

Za snimanje privlačnog bokeha trebate „brzi” objektiv – tj. objektiv s velikim maksimalnim otvorom blende, idealno f/2.8 ili većim (manji f-broj). To je jedan od glavnih razloga za uvrštenje brzih objektiva s nepromjenjivom žarišnom duljinom u torbu s opremom, čak i ako je žarišna duljina već pokrivena kompletom za zumiranje.

Brzi objektivi sa žarišnom duljinom od 50 mm ili većom općenito su najbolji za bokeh na fotografiji jer zamućenje pozadine može biti zahtjevnije uz širokokutne objektive. To je zato što kraće žarišne duljine stvaraju veću dubinsku oštrinu pri bilo kojoj udaljenosti izoštravanja i otvoru blende, tako da će veći dio prizora od prednjeg plana do pozadine biti dobro izoštren, a bokeh će biti manji.

Najbolji izbor isplativih objektiva za bokeh obuhvaća Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM. No nemojte isključiti širokokutne objektive. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM doista su dobri za stvaranje zamućenja pozadine u krupnim planovima jer se dubinska oštrina smanjuje s kraćim udaljenostima izoštravanja.

Za iznimno krupne planove, vrlo kratka žarišna duljina daje malu dubinsku oštrinu, maksimalno povećavajući potencijal za bokeh, tako da mogućnosti za makro od 0,5 puta koje imaju objektivi RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pružaju prednost. Objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM također je dobar izbor za približavanje glavnom objektu u prizoru i njegovo izoliranje od zamućene, a ipak široke pozadine, zahvaljujući vrlo širokom vidnom polju. To može dodati još jedan kreativni element.

Općenito, objektiv s više listića blende daje privlačniji okrugli bokeh, s obzirom na to da svaka točka svjetlosti koja nije izoštrena zrcali oblik otvora blende. To nije problem ako snimate sa široko otvorenim objektivom – odnosno s maksimalnim otvorom blende (najnižim f-brojem), kad je otvor ionako okrugao – no to neće uvijek biti slučaj. Možete utvrditi koliko listića vaš objektiv ima tako da potražite njegove tehničke podatke na web- mjestu tvrtke Canon. Sedam listića odlično je za atraktivni bokeh, no devet je još bolje. Oba spomenuta makroobjektiva imaju devet listića otvora blende, dok drugi imaju sedam.

Praktični alat za odabir objektiva tvrtke Canon omogućuje vam prilagodbu preporuka objektiva na temelju fotoaparata i žanra koji želite snimiti.

Najbolje postavke fotoaparata za bokeh

LCD zaslon fotoaparata EOS R6 tvrtke Canon s prikazom postavki u načinu rada s prednošću otvora blende.

Način rada s prednošću otvora blende omogućuje postavljanje širokog otvora blende za plitku dubinsku oštrinu, što je neophodno za snažan bokeh u pozadini.

Portret Airedale terijera u krupnom planu, savršeno izoštren sa zamućenom pozadinom.

Snimanje s velikim otvorom blende od f/1.8 znači da će dubinska oštrina biti vrlo plitka, stoga izoštravanje mora biti savršeno. Ovdje doista pomaže fotoaparat kao što je EOS R10 jer automatsko izoštravanje prepoznaje ljude, vozila i životinje – kao što su mačke, psi i ptice. Snimljeno modelom EOS R10 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/1.8 i ISO 100.

Odabir otvora blende jako utječe na izgled bokeha na vašoj fotografiji. Što je veći otvor blende (odnosno niži f-broj), to je manja dubinska oštrina, što znači da će pozadina biti zamućenija. Stoga pokušajte snimati u načinu rada s prednošću otvora blende (Aperture Priority, Av) ili ručnom načinu rada te odaberite veliki otvor blende (maleni f-broj).

U načinu rada Aperture Priority (Av) ISO možete postaviti na automatski, tako da je to dobro mjesto za početak kako biste utvrdili je li brzina zatvarača dovoljno velika za vaše potrebe. Alternativno, u ručnom načinu rada (M) s funkcijom Auto ISO možete podesiti otvor blende i brzinu zatvarača, a fotoaparatu prepustiti utvrđivanje odgovarajuće ISO vrijednosti. Ključno je odabrati veliki otvor blende i brzinu zatvarača kako biste osigurali oštrinu izoštrenih područja na slici kada fotoaparat držite u ruci (pokušajte s vrijednosti oko 1/200 s).

Prilagodba udaljenosti za bolji bokeh

Krupni plan vilin-konjica na vlati trave, snimljen upotrebom objektiva Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Isplativi RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM imaju mogućnosti za makro od 0,5 puta, tako da će se mali objekti reproducirati u poluprirodnoj veličini na senzoru fotoaparata prilikom snimanja s najkraćom dostupnom žarišnom duljinom. Snimljeno modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/250 s, f/3,5 i ISO 100.

Jack Russell terijer gleda udesno, sa zamućenim stablom trešnje u pozadini, snimljeno s objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Svi ovi objektivi pružaju i malu dubinsku oštrinu, omogućujući uglađeni i kremasti efekt bokeha neizoštrenih područja, dok njihovi optički stabilizatori slike sprječavaju zamućenje kompenzirajući podrhtavanje fotoaparata prilikom snimanja iz ruke. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/85 s, f/2 i ISO 400.

Povećanje udaljenosti između objekta i pozadine dodatno zamućuje pozadinu. Drugi čimbenik je udaljenost između objekta i fotoaparata. Što je objektiv bliže objektu, dubinska oštrina je plića. To znači da će se područja u pozadini brže zamutiti. Kako biste zamutili veći dio fotografije, približite objekt fotoaparatu i odmaknite od pozadine.

Podešavanje najbolje žarišne duljine za bokeh

Portret žene sa jarkoružičastim ružem kose skupljene u pletenicu u odnosu na zamućenu pozadinu.

Bokeh je često osnovni sastojak učinkovitog portreta. Obično ćete htjeti svu vizualnu pozornost usmjeriti na objekt koji fotografirate. Stvaranje zamućene pozadine izvan fokusa savršen je način njihovog izoliranja u prizoru, eliminiranjem pozadine koja odvlači pozornost i upotrebom predivnog zamućenja umjesto nje. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/2500 s, f/1.8 i ISO 100.

Veća žarišna duljina daje manju dubinsku oštrinu, što može uzrokovati jače zamućenje pozadine. Zato je telefoto objektive za zumiranje moguće u velikoj mjeri upotrebljavati za izdvajanje objekta i pretvorbu pozadine u zamućenje bez detalja. Na primjer, objektiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM može stvoriti odlično zamućenje pozadine ako ga upotrebljavate prema dugom kraju raspona zumiranja, čak i ako je otvor blende uži na toj duljini. Stoga, ako želite pojačati zamućenje i poboljšati bokeh, pomaknite se nekoliko koraka unatrag i zumirajte (ili zamijenite objektive) na veću žarišnu duljinu.

Stvaranje bokeha u prvom planu

Dječačić odjeven u bež prsluk stoji uz zid prekriven bršljanom i drži otvorenu kutijicu za prsten.

Ovdje snimanje blizu ograde od bršljana omogućuje obuhvaćanje zamućenih listova lijevo u kadru i pojačava osjećaj dubine. Snimljeno fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon na 1/160 s, f/1,8 i ISO 100.

Dječačić u bež prsluku i svijetlo plavim gumenim čizmama trči preko čistine u šumi.

Uz to što omogućuje zamućenje tla ispred objekta, niski kut fotoaparata poput ovoga također "gura" pozadinu dalje za snažniji bokeh u pozadini. Snimljeno fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon na 1/500 s, f/1.8 i ISO 100.

O bokehu primarno težimo razmišljati kao o pozadinskoj estetici, no u velikoj mjeri može se primijeniti u prvom planu kadra. Uključenjem neizoštrenih detalja u prvom planu kompozicije možete privući pogled na izoštren objekt. To može značiti približavanje fotoaparata lišću ili spuštanje na tlo radi kadriranja zamućenog prvog plana. Meki detalji poput toga dodaju osjećaj dubine prizoru te su odlični za unošenje odvažnih zamućenih boja u kompoziciju.

Stvaranje bokeha u videozapisu

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.

Dubina je ključna i u kompoziciji videozapisa, jer gledatelju pomaže orijentirati se u prizoru. Uključenje neizoštrenih detalja u prvi plan i pozadinu odličan je način za pojačanje dojma dubine i privlačenje pogleda u kadar. Štoviše, istaknuti bokeh jednako lijepo izgleda na videozapisu kao i na fotografiji, uz to što se također može pomicati. Prednja svjetla automobila, svijetleći vijenci i druge svijetle točke djeluju posebno lijepo kada se zamute u trepereće točke snažnog bokeha.

Dodavanje odvažnih svijetlih površina bokeha

Čovjek fotografira riđu prugastu mačku kroz prozirne božićne lampice.

Ovu jednostavnu tehniku također je moguće primijeniti sa svjetlima u boji ili čak božićnim ukrasima.

Portret mačke s neizoštrenim svjetlima u boji u pozadini.

Na fotografijama pokušajte obuhvatiti zamućene svjetleće vijence u pozadini kako biste ostvarili prelijepa svijetla područja bokeha.

Jedan od najodvažnijih načina promjene bokeha u fotografiji je obuhvaćanje malenih, svijetlih točaka naspram tamne pozadine ili slabog osvjetljenja. To je očaravajući efekt koji možete pronaći u svim prilikama, poput prodiranja sunčevih zraka kroz stablo, popunjenih ulica nakon pada mraka, šarene vožnje na zabavištu ili svjećicama na torti. Ako sami želite isprobati efekt, pokušajte sa svjetlećim vijencima. Postavite ih u pozadinu snimke ili u prvi plan, ili oboje istovremeno. Kada su neizoštreni, svijetleći vijenci preobražavaju se u privlačne krugove bokeha.

Stvaranje prilagođenih oblika bokeha

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.

Kada snimate sa široko otvorenim objektivom (s maksimalnim otvorom blende), na slikama biste, zbog okruglog otvora, trebali dobiti okrugli bokeh. U suprotnom, oblik bokeha određuje broj listića blende na objektivu – općenito, što je više listića, to otvor blende ostaje okrugliji s otvaranjem, a s time je i bokeh okrugliji. U praksi to obično znači da su svijetle površine bokeha okrugle ili šesterokutne – ako želite utvrditi oblik bokeha, jednostavno skinite objektiv s fotoaparata, podignite ga prema svjetlu i pogledajte kroz njega.

No zašto ne biste bili kreativni i promijenili oblik bokeha? To možete napraviti izrezivanjem predloška bilo kojeg oblika i njegovim pričvršćivanjem ispred objektiva. U ovom se videozapisu bokeh jednostavnim komadom kartona pretvara u brojne šarene zvijezde i snježne pahuljice.

Isprobajte odmah: snimanje bokeha mrtve prirode

Zrcalo obloženo folijom na stolu, sa svjetlećom kutijom na jednoj strani i fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon postavljenim za snimanje žute ruže.

Ovo je zaista jednostavan i učinkovit način eksperimentiranja s bokehom doma, uz primjenu svih savjeta iz ovog članka.

Žuta ruža fotografirana na zrcalnoj površini, s neizoštrenim svijetlim područjima oko nje.

Izgužvana folija odbija svjetlost svjetiljke kao raspršena svijetla područja, koja zamućena daju prelijepi kružni bokeh. Snimljeno fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon na 1/640 s, f/1,8 i ISO 100.

Utvrdili smo kako neizoštrene točke svjetlosti stvaraju privlačni bokeh ako snimate s odgovarajućim postavkama. Predstavljamo jednostavnu postavu koju možete isprobati doma za stvaranje mrtve prirode ispunjene bokehom. Postavite predmet na zrcalnu površinu, a zatim postavite izgužvan list folije u pozadinu (ne previše izgužvan– nekoliko pregiba je dovoljno, tako da ne odbija svjetlost nego je raspršuje). Usmjerite kućnu svjetiljku na foliju, a drugom svjetiljkom osvijetlite objekt (primijenili smo LED ploču, no dovoljna je i obična svjetiljka). Postavite fotoaparat blizu objekta, postavite ga u način rada s prednošću otvora blende (Av), primijenite velik otvor blende – idealno oko f/1.8 – i snimajte iz niskog kuta kako biste snimili predivno zamućeni bokeh.


Napisali James Paterson i Matthew Richards

Slični proizvodi

  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R7

    Istražite divljinu s pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitetu slike u prijenosnom kućištu APS-C dizajniranom za budućnost.
  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R8

    Prijeđite na fotografije i videozapise punog kadra i ostvarite svoje kreativne ambicije.
  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R10

    Napravite sljedeće korake s fotografijama i videozapisima uz fotoaparat bez zrcala sa sustavom EOS R, izrađen oko senzora APS-C formata.
  • Širokokutni objektiv

    RF 16mm F2.8 STM

    Kompaktan i cijenom pristupačan iznimno širokokutni objektiv od 16 mm sa senzorom punog kadra za seriju EOS R, dizajniran je za vlogere i kreativne snimatelje sadržaja.
  • Širokokutni objektiv s fiksnom žarišnom duljinom

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktan, lagan objektiv fiksne žarišne duljine od 24 mm idealan je za fotografiranje pejzaža, snimanje vlogova i interijera – ali i odlične makro fotografije.
  • OBJEKTIVI TVRTKE CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Tanki, lagani plosnati objektiv za putovanja i uličnu fotografiju sa svestranom žarišnom duljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2.8.
  • Standardni objektivi

    RF 50mm F1.8 STM

    Kompaktan, tih i lagan RF objektiv s fiksnom žarišnom duljinom od 50 mm, sa širokim otvorom blende od f/1.8, savršen je za ostvarivanje vaših kreativnih vizija.
  • RF objektivi

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    RF 85mm F2 MACRO IS STM nudi svestranost izbliza sa suptilnim telefoto sažimanjem i stabilizacijom slike u pet koraka u kompaktnom, laganom kućištu.
  • RF-S objektivi

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Širokokutni do telefoto objektiv za zumiranje APS-C serije EOS R savršen je za fotografiranje putovanja, divljih životinja, sportova i stil života.
  • Slični članci

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako upravljati ekspozicijom

    Ovladajte postavkama otvora blende, brzine zatvarača i ISO osjetljivosti.

  • Snimanje pri dostupnom osvjetljenju

    TEHNIKE OSVJETLJENJA

    Snimanje pri dostupnom osvjetljenju

    Saznajte kako pronaći i snimiti najbolje svjetlo kako biste poboljšali izgled fotografija.

  • Osoba drži fotoaparat EOS R100 tvrtke Canon kako bi fotografirala dva člana obitelji prikazana odostraga.

    OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako započeti s fotografiranjem

    Želite li prijeći s pametnog telefona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiranje za početnike ima sve što vam je potrebno za početak.

  • Osoba stavlja ruku na sjajnu stranu CD-a, a okružuju ih oblici zvijezde s efektom zamućenja.

    KUĆNI PROJEKTI

    Stvorite prilagođeno zamućenje

    Jednostavan i dovitljiv način za dodavanje prilagođenih oblika zamućenja na fotografije, poput srca i zvijezda.