Baš kao i asortiman DSLR fotoaparata tvrtke Canon, asortiman fotoaparata bez zrcala sustava EOS R sada obuhvaća modele sa senzorom APS-C i modele sa senzorom punog kadra, uz APS-C modele EOS R7, EOS R10, EOS R50 i EOS R100 te modele sa senzorom punog kadra EOS R8, EOS R6 Mark II, EOS R5 i EOS R3.
TEHNOLOGIJA
Objašnjenje razlike između APS-C-a i senzora punog kadra
Koje su razlike između APS-C formata i senzora punog kadra?
Glavna razlika između APS-C formata i senzora punog kadra je fizička veličina senzora slike – senzori punog kadra veći su od senzora APS-C formata – iz čega zatim proizlaze i druge razlike između dvije vrste fotoaparata. Kao i kod većine stvari, veće nije nužno bolje, tako da svaki format ima svoje ključne prednosti.
Što je APS-C?
Aktivno područje senzora slike APS-C formata tvrtke Canon iznosi 22,2x14,8 mm, što približno odgovara kadru fotografskog filma APS-C formata.
APS format (Advanced Photo System – napredni sustav za fotografije) prvi je put predstavljen 1996. godine, kao novi format fotografskog filma. Kod većini današnjih filmskih fotoaparata možete odabrati različite omjere formata, uključujući C (klasični) s jednakim omjerom slike 3:2 kao i kod standardnih filmskih fotoaparata od 35 mm, H (visoka rezolucija) sa širokim omjerom stranica 16x9 i P (panoramski) 3:1.
APS-C odgovara i formatu videozapisa Super 35 te je postao popularan odabir za veličine senzora slike kod EOS digitalnih SLR (DSLR) fotoaparata tvrtke Canon, kao i kod fotoaparata bez zrcala serije EOS M.
Što je „senzor punog kadra“?
Senzori slike punog kadra tvrtke Canon imaju aktivnu površinu od 36 x 24 mm, što je veličina identična kadru filma od 35 mm.
Format filma od 35 mm datira iz 1889., kada je uveden kao standardna širina za film za snimanje videozapisa. Uskoro je postalo standard za fotografiranje te je prenesen i na digitalne fotoaparate sa senzorom punog kadra, uključujući DSLR fotoaparate EOS DSLR sa senzorom punog kadra i fotoaparate bez zrcala sustava EOS R.
APS-C i senzori punog kadra proizvode slike sa standardnim omjerom širine i visine od 3:2, a APS-C senzori mogu imati jednak broj megapiksela kao i senzori punog kadra. Međutim, senzor punog kadra fizički je oko 63 % ili 1,6x veći od senzora APS-C formata.
Objašnjenje faktora obrezivanja
Ta razlika u fizičkim veličinama između dvije vrste senzora određuje što kamera „vidi“. Svi objektivi stvaraju kružnu sliku, što znači da objektiv kompatibilan sa senzorom punog kadra mora imati dovoljno velik opseg da bi slika mogla preklapati kutove pravokutnog senzora slike punog kadra. Ako isti objektiv upotrijebite na fotoaparatu APS-C formata, manji senzor slike upotrijebit će manje područje u središtu istog kruga slike. U usporedbi sa slikom na senzoru punog kadra, slika je obrezana.
Budući da su APS-C senzori na fotoaparatima tvrtke Canon 1,6x manji od senzora na fotoaparatima sa senzorom punog kadra tvrtke Canon, „faktor obrezivanja“ je 1,6x. To znači da snimanje standardnim objektivom od 50 mm na APS-C fotoaparatu daje isto vidno polje kao i snimanje telefoto objektivom od 80 mm na fotoaparatu sa senzorom punog kadra (50 x 1,6 = 80). Isto tako, s objektivom sa senzorom punog kadra od 100 mm na APS-C fotoaparatu dobivate isto vidno polje kao i s objektivom od 160 mm na fotoaparatu sa senzorom punog kadra. Iz tog razloga, faktor obrezivanja ponekad se naziva i „višekratnik žarišne duljine“, što vam govori o efektivnoj žarišnoj duljini objektiva koji upotrebljavate.
Ako to želite izračunati pri upotrebi RF, EF, RF-S, EF-S ili EF-M objektiva na APS-C fotoaparatu, možete upotrijebiti kalkulator efektivne žarišne duljine u besplatnoj aplikaciji Canon Photo Companion.
Faktor obrezivanja primjenjuje se na sve objektive sa senzorom punog kadra na fotoaparatima APS-C formata, uključujući i EF i RF objektive. EF objektivi mogu se upotrebljavati na svim fotoaparatima sustava R sa senzorom formata APS-C s bilo kojim iz asortimana adaptera za montažu EF-EOS R.
Prednosti APS-C formata u odnosu na senzor punog kadra
Budući da su APS-C senzori manji, fotoaparati mogu biti kompaktniji i lakši, što je idealno za ulične fotografije i fotografiranje na putovanjima. Budući da objektivi dizajnirani za APS-C fotoaparate zahtijevaju manji krug slike, objektiv može biti manji i lakši, ali i cijenom pristupačniji.
Zbog faktora obrezivanja, APS-C senzor manje ili udaljenije objekte u kadru čini većima, povećavajući efektivnu žarišnu duljinu bilo kojeg objektiva za 1,6x. To može biti velika prednost pri fotografiranju divljih životinja, akcija i sportova. Upotrebom objektiva odličnih radnih značajki, a ipak pristupačne cijene kao što je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM na APS-C fotoaparatu dobivate efektivni raspon zumiranja od 112–480 mm, što je na razini supertelefoto objektiva. Cijenom usporedivi objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM na APS-C fotoaparatu ima efektivan raspon žarišnih duljina od 160–640 mm. Kada biste jednak doseg htjeli dobiti na fotoaparatu sa senzorom punog kadra, trebao bi vam veći, teži i skuplji objektiv.
Kako biste postigli isti efekt, možete obrezati slike s fotoaparata sa senzorom punog kadra, ali time smanjujete broj megapiksela, što znači da će dobivene fotografije biti manje i stoga manje oštre nakon što ih povećate. Osim toga, snimanjem fotoaparatom u formatu APS-C štedite vrijeme i trud oko ručnog obrezivanja fotografija u fazi uređivanja.
Prednosti senzora punog kadra u odnosu na APS-C
Budući da senzor punog kadra ima šire vidno polje, fotoaparat sa senzorom punog kadra idealan je za snimanje prekrasnih krajolika, iznimno širokih arhitektonskih interijera i astrofotografija, ali i za kreativne efekte kad želite dodatno naglasiti perspektivu između prednjeg i stražnjeg plana.
Općenito je pravilo da fotoaparati sa senzorom punog kadra, naročito pri širim otvorima blende (manji f-broj), mogu dati rezultirati manjom dubinom polja od fotoaparata sa senzorom APS-C formata, što znači da je manji dio slike izoštren, a veći dio pozadine zamućen. To je često idealno za fotografiranje mrtve prirode i portreta, kao i u drugim scenarijima u kojima želite izolirati glavni objekt zamućivanjem pozadine.
Dodatna prednost senzora punog kadra odnosi se izravno na njegove veće dimenzije. Pod uvjetom da je sve ostalo jednako, pojedinačne osjetljive površine ili receptori svjetlosti na senzoru slike punog kadra fizički će biti veći od onih na APS-C senzoru s istim brojem megapiksela. Stoga imaju veći potencijal prikupljanja svjetlosti i mogu snimiti više informacija uz manje šuma ili zrnatosti na fotografiji, naročito pri visokim ISO postavkama u uvjetima slabog osvjetljenja. To je izvrsno pri fotografiranju portreta u zatvorenom prostoru i fotografiranju vjenčanja, kao i pri snimanju iz ruke u sumrak, snimanju noćnih gradskih panorama i svaki put kad brzine zatvarača moraju biti dovoljno velike za zaustavljanje pokreta u slabo osvijetljenim scenama.
Usporedba APS-C-a i senzora punog kadra
Fotoaparate sa senzorom punog kadra ponekad se smatra „profesionalnijima“ od APS-C fotoaparata, a svakako su obično veći, što ih čini pogodnijima za upotrebu s velikim telefoto objektivima. Međutim, zahvaljujući povećanom dosegu koju možete dobiti s APS-C fotoaparatom, možda vam uopće neće trebati veliki telefoto objektiv. APS-C može ostati najbolji izbor putne fotografe, kao i za fotografe koji snimaju sportove i divlje životinje te im treba velik telefoto doseg u kombinaciji sa slobodom kretanja.
Nakon prvog snimanja fotoaparatom Canon EOS R7, fotografkinja divljih životinja Dani Connor komentirala je sljedeće; „Omogućuje mi da se približim objektu bez potrebe za velikim, teškim objektivom. To je savršena vrsta fotoaparata ako fotografirate ptice jer su ptice često prilično male i prilično daleko.“
Fotoaparati sa senzorom punog kadra mogu biti pogodni za snimanje izuzetno širokih pejzaža, ali s druge strane, zbog manje dubine polja senzora punog kadra, fotoaparatom s APS-C senzorom može biti lakše postići izoštrenost po dubini pejzaža. Osim toga, iako fotoaparati sa senzorom punog kadra obično daju manju dubinsku oštrinu i na taj način mogu omogućiti isticanje objekta u odnosu na privlačno zamućenu pozadinu, u igri su i drugi čimbenici kao što je otvor blende – APS-C EOS R10, EOS R7, EOS R50 i EOS R100 dobro će funkcionirati za portrete s objektivom kao što je kompaktni Canon RF 50mm F1.8 STM, koji ima idealnu efektivnu žarišnu duljinu od 80 mm i širok otvor blende od f/1.8.
RF u odnosu na RF-S objektive
Svi fotoaparati EOS R tvrtke Canon, bez obzira na to imaju li senzor punog kadra ili APS-C formata, fotoaparati su bez zrcala koji imaju identičan napredni sustav za montiranje objektiva RF. To znači da, ćete ako se odlučite za model EOS R7 ili EOS R10, ili čak EOS R50 ili EOS R100, u potpunosti moći iskoristiti cijeli asortiman izvanrednih RF objektiva. Osim objektiva s vrhunskim tehnologijama za izoštravanje i optičkom kvalitetom, RF priključak pruža puno veće brzine prijenosa podataka i propusnost između objektiva i fotoaparata, omogućavajući napredno automatsko izoštravanje potpomognuto umjetnom inteligencijom, snimanje i praćenje nevjerojatnom brzinom i preciznošću, nove razine stabilizacije slike, optimizaciju objektiva u stvarnom vremenu i mnoge druge napredne novosti.
Predstavljanjem modela EOS R7 i EOS R10 dolaze novi RF-S objektivi posebno dizajnirani za fotoaparate s RF prihvatom koji imaju senzor formata APS-C. Standardni objektiv za zumiranje RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, s efektivnim rasponom žarišnih duljina od 29–72 mm ekvivalentnom 35 mm, relativno je malen zahvaljujući dizajnu na uvlačenje i teži svega 130 g, dok RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pruža još veći raspon zumiranja – s efektivnim rasponom žarišnih duljina od 29–240 mm ekvivalentnom 35 mm – a ipak teži svega 310 g, što ga čini iznimno svestranim višenamjenskim objektivom za svakodnevno snimanje i fotografiranje putovanja.
Drugi kompaktni, lagani i cijenom pristupačni popularni RF objektivi kompatibilni sa senzorom punog kadra: Canon RF 16mm F2.8 STM, koji modelima EOS R7 i EOS R10 pruža raskošno široko vidno polje ekvivalentno objektivu od 25,6 mm na kućištu sa senzorom punog kadra. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM izvrstan je kao standardni objektiv fiksne žarišne duljine, s efektivnom žarišnom duljinom od 56 mm na fotoaparatima sustava EOS R sa senzorom formata APS-C, u kombinaciji s optičkom stabilizacijom slike i faktorom makropovećanja od 0,5x. Canon RF 50mm F1.8 STM izvrstan je objektiv za portrete koji kombinira efektivnu žarišnu duljinu od 80 mm na APS-C fotoaparatu s velikim otvorom blende od f/1.8, za usku dubinu polja. Za putovanja i uličnu fotografiju, RF 28mm F2.8 STM pruža efektivnu žarišnu duljinu od 45 mm kad se upari s EOS R10 laganog i kompaktnog plosnatog dizajna.
Zahvaljujući asortimanu adaptera za montažu EF-EOS R, na fotoaparatima bez zrcala sustava R sa senzorom formata APS-C možete upotrebljavati i širok raspon EF i EF-S objektiva, bez gubitaka po pitanju kvalitete ili funkcionalnosti.
Slični proizvodi
-
Fotoaparati bez zrcala
EOS R10
Napravite sljedeće korake s fotografijama i videozapisima uz fotoaparat bez zrcala sa sustavom EOS R, izrađen oko senzora APS-C formata. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R50
Ovim fotoaparatom bez zrcala EOS R izradite najprivlačniji sadržaj, od oštrih fotografija do 4K videozapisa i prijenosa uživo. Sve u jednom namjenskom uređaju. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R7
Istražite divljinu s pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitetu slike u prijenosnom kućištu APS-C dizajniranom za budućnost. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R8
Prijeđite na fotografije i videozapise punog kadra i ostvarite svoje kreativne ambicije. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R6 Mark II
Fotografije ili videozapisi, akcija ili portret – kombinacija radnih značajki i kvalitete slike modela EOS R6 Mark II omogućuje vam razvoj kreativnosti -
RF-S objektivi
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Standardni objektiv sa zumiranjem APS-C formata za fotoaparate serije EOS R savršen je za svakodnevne situacije kao što su fotografiranje obitelji, životnog stila, portreta i praznika. -
RF objektivi
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mali i vrlo lagani objektiv sa zumiranjem serije RF od 24 – 50 mm koji možete upotrebljavati svaki dan prilikom putovanja, snimanja pejzaža i još mnogo toga. -
OBJEKTIVI TVRTKE CANON
RF 28mm F2.8 STM
Tanki, lagani plosnati objektiv za putovanja i uličnu fotografiju sa svestranom žarišnom duljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2.8. -
Standardni objektivi
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktan, tih i lagan RF objektiv s fiksnom žarišnom duljinom od 50 mm, sa širokim otvorom blende od f/1.8, savršen je za ostvarivanje vaših kreativnih vizija.