FOTOGRAFIRANJE ARHITEKTURE

Razina više: Kako poboljšati fotografije arhitekture

Otkrijte ljepotu zgrada, spomenika i drugih građevina uz ove vrhunske savjete i tehnike višestruko nagrađivanog ambasadora tvrtke Canon, Fernanda Guerre.
Nasuprot modrog neba, muškarac sjedi na rubu ogromne zakrivljene platforme koja uzdiže nekoliko metara iznad tla.

Ambasador tvrtke Canon Fernando Guerra zna ponešto o zgradama. Diplomirao arhitekturu u svojoj domovini, Portugalu, nakon čega je proveo nekoliko uspješnih godina radeći za arhitektonsku tvrtku u Makauu. Međutim, unatoč tome što je uživao u poslu, nikada nije mogao zaboraviti svoju dječačku ljubav prema fotografiji.

Fernandova strast prema fotografiranju zgrada rasla je sve dok sa svojim bratom Sergiom nije počeo fotografirati arhitekturu za vodeće časopise i osobne klijente. Danas je vlasnik brojnih nagrada i ne žali ni za čim.

Fernando želi podijeliti neke svoje uvide, savjete i trikove koje je naučio tijekom godina.

Na lokaciji: pronalazak savršene zgrade

Muškarac stoji u ogromnoj betonskoj galeriji na projektu Saya Park u Južnoj Koreji.

„Nisam htio raditi ono što su radili drugi fotografi arhitekture“, kaže Fernando za svoju karijeru. „Htio sam se zabaviti. Počeo sam snimati zgrade s ljudima u njima i to im je udahnulo život. Kada snimam arhitekturu, osjećam se poput glasnika. Moja fotografija zgradu dovodi od arhitekta do javnosti.“ Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5DS R s objektivom Canon TS-E 17mm f/4L pri 1/8 s, f/10 i ISO200. © Fernando Guerra

Žena i nekoliko djece igraju se sa užetom za preskakanje na suncu pored upečatljive bijele zgrade. Vide se obrisi sve djece osim jednoga.

„Ne razmišljam o geometriji ili linijama koje usmjeravaju pogled“, kaže Fernando. „Samo tražim oblike koji su estetski dopadljivi i igru svjetla s njima. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5D Mark III (koji je sada zamijenjen modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektivom Canon TS-E 24mm f/3.5L II pri 1/2500 s, f/8 i ISO200. © Fernando Guerra

Fotografiranje arhitekture ne svodi se samo na impresivne uredske blokove ili velebne crkve. Iako su to predlošci za spektakularne fotografije, Fernando smatra kako svaka zgrada može biti predivna – ako se dovoljno potrudite – ili radije ne!

„Nemojte razmišljati o pronalasku prave lokacije“, savjetuje. „Nevjerojatne zgrade mogu se nalaziti na užasnim lokacijama. Razmišljajte o pojedinačnim zgradama i o tome što ih čini zanimljivima. To može biti bilo što, od ruševnog štaglja ili skromne kuće do veličanstvenog muzeja ili katedrale. Čak mislim da ne postoje „loše“ zgrade za fotografiranje. Sve se svodi na čekanje pravog osvjetljenja i pravog trenutka. “

Nakon što pronađete zgradu i zaljubite se u nju, Fernando preporučuje da fotografiji dodate slojeve. To je tehnika koju je preuzeo od jednog od svojih najvećih nadahnuća, Magnumovog fotografa Alexa Webba, a njome ćete, kako Fernando objašnjava u nastavku, svojim fotografijama dati novu dimenziju.

„Njegova me fotografija očarala jer je upotrebljavao slojeve na slojevima, kako bi u fotografiju ugradio više elemenata“, kaže Fernando za Webba. „Na primjer, na njih bi ubacivao ljude, pse, čovjeka s kišobranom. Njegove fotografije sastoje se od nekoliko slojeva te pružaju pravi dojam života i konteksta.

„Kao arhitekt, pokušavam pronaći savršene proporcije, savršen materijal te savršene boje i završnu obradu. Kao fotograf, i dalje nastojim prenijeti isto to – kako bi stvari izgledale prekrasno“, nastavlja Fernando. „Ne tražim ‘savršenu’ geometriju, samo pokušavam postići da zgrada izgleda prekrasno. To je poruka koju pokušavam prenijeti.“

Slobodno fotografiranje: zaboravite na ‘pravila’

Četiri osobe u zamućenom pokretu dok hodaju velikim prolazom unutar ogromne bijele zgrade s futurističkim prozorima i zidovima.

Fernando smatra kako fotografija uvijek treba biti izraz osobnosti, čak i ako to podrazumijeva kršenje tradicionalnih pravila žanra. „Mnogi misle kako je arhitektonska fotografija poput klasične glazbe“, kaže. „Sve je izloženo u tablaturi, a vi trebate odsvirati to što je zapisano. Meni je to više kao jazz. Zaboravite pravila i samo upotrijebite oči.“ Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon TS-E 17mm f/4L pri 0,4 s, f/9,5 i ISO200. © Fernando Guerra

Studenti šeću živopisnim stazama kampusa EPFL Quartier Nord u Lausanni, u Švicarskoj.

Fernando snima iz ruke kako bi si pružio vrhunsku kreativnu fleksibilnost, uz pomoć dodirnog zaslona promjenjivog kuta nagiba fotoaparata, za prikaz slika u stvarnom vremenu, bez obzira na kut snimanja. „Godinama nisam rabio tražila fotoaparata“, kaže ovaj osebujni fotograf. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon TS-E 45mm f/2.8 pri 1/13 s, f/2,8 i ISO640. © Fernando Guerra

Jedno je od prvih pravila koje pada na pamet kod fotografiranja arhitekture jest upotreba stativa. Fernando se ne slaže s tim.

„Volim slobodu pokreta, zbog čega obično ne upotrebljavam stativ, kojega mnogi smatraju osnovnim alatom pri snimanju arhitekture“, pojašnjava. „Radije bih se krećem, istražujem zgradu iz različitih kutova, fotografirajući je iz ruke. Od trenutka kada stignem na lokaciju, pa sve dok je ne napustim, u neprestanom sam pokretu.

„Druga prednost izostavljanja stativa u tome je što možete fotografirati bez privlačenja pažnje, čak i ako oko vas ima puno ljudi. U suprotnom, ljudi u kadru mogli bi pratiti vas i to što radite, umjesto da se ponašaju prirodno. Za to su savršeni zasloni promjenjivog kuta nagiba koje imaju mnogi fotoaparati tvrtke Canon. Možete fotografirati iz različitih kutova, a pritom čak ni ne izgledate kao da snimate fotografije.“

Zapravo, ako se pita Fernanda, postoji samo jedno pravilo za fotografiranje arhitekture.

„Vertikalne linije trebaju biti ravne, stoga fotoaparat nikada nemojte usmjeravati prema gore ili dolje, osim ako upotrebljavate objektiv s nagibom i pomakom koji može korigirati perspektivu“, objašnjava. „Perspektivu možete ispraviti u fazi softverskog uređivanja, ali to mi ne izgleda dobro. Često se raspravlja o mnogim drugim pravilima, ali mislim da je potrebno prekršiti pravila kako biste stvorili vlastiti, prepoznatljiv rad. Samo pazite na vertikale i fotografirajte kao da sutra ne postoji.“

Prema svjetlu: odabir vremena za fotografiranje

Duguljasta, podignuta drvena zgrada noću. Stabla u okruženju osvijetljena su jarkim svjetlima.

„Nastavite snimati i nakon zalaska sunca“, savjetuje Fernando. „Neke zgrade poprimaju potpuno novi život nakon mraka. Prozori zgrade mogu biti poput očiju, a noću, kada svijetle iznutra, kao da ih gledate u oči. Neke se zgrade pretvaraju u čarobne kutije sa svjetlucavim staklom koje je noću predivno.“ Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon TS-E 17mm f/4L pri 30 s, f/7,1 i ISO1600. © Fernando Guerra

Ptice lete iznad ekstravagantno oblikovane luke u sumrak.

„Naučio sam da nikada ne treba rabiti bljeskalicu“, kaže Fernando. „Kada snimam interijere, ako ih vidim očima, fotoaparat tvrtke Canon će ih snimiti. Ako postoje ekstremne razlike između sjena i dobro osvijetljenih područja, mogu snimiti dvije ekspozicije opcijom za snimanje s različitim ekspozicijama i spojiti ih ili upotrijebiti HDR način rada fotoaparata, ali nikada ne upotrebljavam bljeskalicu ili dodatnu rasvjetu.“ Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon TS-E 17mm f/4L pri 1/80 s, f/5 i ISO800. © Fernando Guerra

Fernando smatra kako je pogrešna i pretpostavka kako je najbolje svjetlo za fotografiranje arhitekture ono u rano jutro ili kasno poslijepodne, poznato i kao „zlatni sat“.

„Ako fotografiram zgradu, volim krenuti rano ujutro i ostati dok se navečer ne pojave zvijezde. Na neki način, to je isti pristup koji bi mogao upotrijebiti fotoreporter. Pratim svjetlo oko zgrade, jer različiti aspekti izgledat će bolje u različita doba dana. Možete vidjeti i kako ljudi rabe zgradu te ponovo uvesti taj element života. To je kao da fotografirate ‘dan u životu zgrade’. Želim snimiti više od same zgrade.

„Ako je svjetlo intenzivno, možete se poigrati sjenama. Nedavno sam snimio sjajne fotografije kuće usred dana, dok je sunce bilo visoko na nebu. Svjetlo se prelijevalo kroz krovne prozore, osvijetlilo cijelu unutrašnjost zgrade i jednostavno je izgledalo fantastično. Kada je sunce niže na nebu, zgrada može izgledati loše s jedne strane, ali sjajno s druge. Samo se trebate kretati i nastaviti tražiti. Čak i kad je vrijeme olovno i maglovito, možete dobiti zanimljive meke fotografije. Još jedna pogrešna pretpostavka jest da ste nakon fotografiranja zgrade iz jedne perspektive završili s njom. Vratite se kasnije u danu i pogledajte kako je promjena svjetlosti utjecala na nju.“

U torbi: odabir odgovarajućih objektiva

Kroz prozor zgrade može se vidjeti velika svjetlosna instalacija s licem mlade žene, a ispred prolazi žuti automobil.

Sustav Canon EOS R idealan je za sve one koji započinju s arhitekturnom fotografijom i žele napredovati. Kombinacija moćnog fotoaparata bez zrcala sa senzorom punog kadra kao što je Canon EOS R s nativnim RF objektivom kao što je Canon RF 24-105mm F4L IS USM – kombinacija s pomoću koje je Fernando snimio ovu fotografiju – ili Canon RF 16mm F2.8 STM pružit će vam kreativnu slobodu za rast. Snimljeno pri 56 mm, 1/100 s, f/9 i ISO160. © Fernando Guerra

Ogromne drvene letvice tamno krem boje vise okomito s velike zgrade. U prostoriji u prizemlju zgrade naziru se obrisi dvoje ljudi.

Kada postanete iskusniji fotograf, Fernando preporučuje prelazak na objektive s nagibom i pomakom. „Moji omiljeni objektivi su Canon TS-E 17mm f/4L i Canon TS-E 24mm f/3.5L II,“ kaže. „Skupi su, ali funkcija pomaka je vrijedna toga. Omogućuje kontrolu perspektive i održavanje vertikalnih linija zgrada ravnima i uspravnima.“ Snimljeno fotoaparatom Canon EOS 5DS R s objektivom Canon TS-E 17mm f/4L pri 1/100 s, f/11 i ISO100. © Fernando Guerra

Fernando preporučuje objektive koji pružaju dobru ravnotežu između relativno širokog vidnog polja i malog izobličenja slike. „Sviđaju mi se Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM i Canon RF 50mm F1.8 STM“, povjerava nam se. „Mali su i nenametljivi pa možete fotografirati neprimjetno. Iznimno su kvalitetni i relativno jeftini. Upotrebljavam i Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM jer je iznimno svestran. Na fotografijama arhitekture, izobličenja su neprihvatljiva, ali zahvaljujući korekcijama fotoaparata serije EOS R, to postaje objektiv koji anulira izobličenja.“

Za fotografiranje arhitekture pogodan je i objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM. Osim što je cijenom pristupačan, ovaj objektiv fiksne žarišne duljine od 16 mm je i izuzetno širok, omogućavajući fotografiranje većih objekata, primjerice čitavog mosta. Ljubiteljima arhitekture svidjet će se i zanimljivi efekti na linijama i kutovi koje objektiv nudi.

Nakon što odaberete fotoaparat i objektiv koji vam odgovaraju i savladate osnove žanra, Fernando savjetuje daljnje eksperimentiranje s fotografiranjem arhitekture, sve do pojedinosti kao što su kut snimanja i filtri za objektive.

„Filtar neutralne gustoće odličan je za omogućavanje dugih ekspozicija, čak i pri jakom osvjetljenju“, objašnjava Fernando. „Kod fotografiranja arhitekture na mjestima s puno ljudi, duga ekspozicija praktički će ukloniti sve ljude i promet i izdvojiti ih iz fotografije. Kružni polarizacijski filtar odličan je za uklanjanje odbljesaka sa staklenih prozora. Jednako dobro funkcionira i na zgradama sa sjajnim završnim slojem. Morao sam fotografirati betonsku zgradu koja je bila obojena u crveno i iznimno sjajna. Dao sam priliku kružnom polarizacijskom filtru da odradi svoj posao i sjaj je potpuno nestao, a ostala je samo boja.“

Za Fernanda, fotografiranje arhitekture je više od posla – to je poziv. Taj poziv osim zgrada nadahnjuju i ljudi.

„U konačnici, posao mi je da fotografiram arhitekturu, ali i dalje osjećam kako su ljudi koji žive unutra najzanimljiviji element zgrade“, zaključuje. „Za mene fotografiranje arhitekture predstavlja snimanje života.“

Jeste li spremni započeti?

Napisao Matthew Richards

Slični proizvodi

Slični članci

  • GRADSKA FOTOGRAFIJA

    Najbolje iskoristite mogućnosti fotografiranja u gradu uz naše najbolje savjete

    Snimite zapanjujuće gradske panorame i detaljne gradske scene. Nastavite čitati kako biste dobili sve savjete, tehnike i inspiraciju koje trebate.

  • URBANA FOTOGRAFIJA

    Savjeti za kompozicije snimki grada

    Vodič Paule Stopke za kompozicije upečatljivih snimki zgrada i gradskih panorama.

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Otkrijte apstraktnu uličnu fotografiju

    Pomoću ovih jednostavnih tehnika izradite nevjerojatnu umjetnost iz svakodnevnoga, za nadrealne urbane fotografije.

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Izazov s objektivom za uličnu fotografiju

    Zašto je Canon RF 28mm F2.8 STM osnovna stavka u torbi s opremom za ulične fotografe.