FOTOGRAFIRANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

Kada padne mrak: fotografiranje divljih životinja noću

Ne morate putovati daleko kako biste snimili upečatljive fotografije divljih životinja noću – naučite kako snimati nevjerojatne fotografije pri slabom osvjetljenju na kućnom pragu uz vrhunske savjete pobjednika natječaja za najboljeg mladog fotografa divljih životinja iz 2014. godine, Marca Albiaca.
Siluete dviju divokoza koje se uzdižu jedna prema drugoj ispred upečatljivog plavog neba u sumrak.

Fotografiranje divljih životinja noću nevjerojatna je prilika da snimite skrivene živote životinja koje obično ne vidite kada je sunce na nebu, a da pritom ne morate putovati do Amazonije ili u Serengeti. Zapravo, lokalnim pristupom možete proizvesti nevjerojatne slike, a pristup tom polju imaju svi s dovoljno vremena, odgovarajućom opremom i nešto strpljenja.

Ovdje ambasador tvrtke Canon i pobjednik natječaja za najboljeg mladog fotografa divljih životinja iz 2014. godine, Marc Albiac, dijeli svoje najbolje savjete za snimanje divljih životinja pri slabom osvjetljenju na kućnom pragu.

1. Ako se malo potrudite, lokalno možete snimiti nevjerojatne snimke

Lisica koja noću gleda u kamenitu pećinu.

Traženje divljih životinja za fotografiranje može biti zahtjevno, pa neki fotografi upotrebljavaju određene mirise za privlačenje životinja. Stručnjak za divlje životinje Marc Albiac voli gledati i čekati, ali ima i savjete za sve koji žele isprobati ovaj pristup. „Primjerice, za lisice ili druge sisavce možete upotrijebiti nešto poput ribljeg ulja“, kaže. Snimljeno modelom Canon EOS-1D X Mark III s objektivom Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM pri 15 mm, 1/30 s, f/7,1 i ISO1600. © Marc Albiac

Marc vjeruje da snimanje na lokalnom području treba smatrati prigodom da se potpuno prepustite. Nije tajna da su najbolji radovi na ovom polju često uradci profesionalaca koji provode nekoliko mjeseci na lokaciji, tako da se prema lokalnom području odnosite na taj način. Shvatite ga ozbiljno i rezultati će stići.

Za Marca je najvažnije izvući ono najbolje iz svog područja. „Vjerojatno ćete imati više vremena i bolje upoznati te životinje nego da provedete tjedan dana u Africi snimajući slonove.“

Marc objašnjava da oni gladni izazova mogu naučiti kako se njihove lokalne divlje životinje ponašaju, gdje se određene pasmine okupljaju i kako izgleda njihov put kroz grad ili šumu. „Istraživanje životinja koje namjeravate snimati jednako je važno kao i mogućnosti vaše opreme“, kaže.

Marc kaže kako ga je tinejdžerska fascinacija sisavcima nagnala u smjeru noćne fotografije. „Divlje životinje sam počeo snimati u dobi od sedam godina. No tek sam s 14 ili 15 godina počeo fotografirati divlje životinje noću. Sisavci su me jako zanimali – morate ih uhvatiti noću jer tada izlaze iz skrovišta!“

2. Lokacija i pravo osvjetljenje ključni su čimbenici

Jazavac stoji na trupcu iznad jezera, njegovo lice se odražava u tamnoj vodi.

Ako je Marc naučio nešto tijekom godina na terenu, to je da se životinje mogu naći posvuda. „Divlje životinje uvijek se pojavljuju kada padne noć – naročito u gradovima u kojima traže hranu“, kaže. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III (koji je sada zamijenjen modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri 28 mm, 1/160 s, f/4 i ISO1600. © Marc Albiac

Silueta divljeg vepra koji trči pored klupe na kojoj sjede ljudi, ispred gradskih horizonta u sumrak.

Za snimanje uspješnih noćnih fotografija morate dobro razumjeti svoj fotoaparat. „Kako svjetlost postaje sve slabija, vrlo je važno znati gdje pronaći postavke, naročito ISO vrijednost i otvor blende“, kaže Marc. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM pri 168 mm, 1/25 s, f/2,8 i ISO6400. © Marc Albiac

Marc se često ugleda na druge cijenjene fotografe u čijem radu traži ideje i koncepte. „Inspiraciju crpim iz natjecanja i nagrada te zatim analiziram profile svih umjetnika koji su ih osvojili“, kaže, „a naročito najbolje fotografe divljih životinja s londonskih godišnjih natječaja.“

Sljedeći je korak pronalazak prave lokacije. Upotrijebite poznavanje lokaliteta, potražite očekivano mjesto za životinju koju ste odabrali i nastavite se vraćati na njega. „Idite dan po dan, jer prvi put možda nećete dobiti znak da su životinje tamo“, objašnjava Marc. „Ali ako nastaviti ići tri dana zaredom, obično ćete nešto primijetiti.“

Kada pronađete svoju lokaciju, razmislite o osvjetljenju. „Ako samo želite osvijetliti životinju, onda snimajte pri brzinama zatvarača od oko 1/100“, kaže Marc. „No, ako želite obuhvatiti i dio staništa, fotoaparat morate postaviti na dugu ekspoziciju.“

Eksperimentiranje s većim brzinama zatvarača ne mora biti tek praktičan izbor. Ako se nađete u prometnom gradu ili ako pri ruci imate svjetiljku – to može biti odlična prilika za eksperimentiranje s tragovima svjetla.

„Ako upotrebljavate prirodno svjetlo ili svjetiljku, morate odabrati veće brzine zatvarača i raditi na najširem otvoru blende kojim možete upravljati uz istovremeno održavanje kvalitete“, kaže Marc. „Ako upotrebljavate umjetno svjetlo, fotoaparat postavite na, recimo, 1/100. Za sinkronizaciju s bljeskalicom morate odabrati postavku ispod 1/250.“

Objektiv kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM ima širok otvor blende, idealan za ovu vrstu snimanja.

Jedan dio kompleta koji Marc voli upotrebljavati je difuzor, naročito kada je u pitanju makro snimanje. „Kada snimam žabe ili daždevnjake, njihova koža može biti vlažna od okoline“, objašnjava. „Može stvoriti neprirodan odsjaj, zbog čega je dobro upotrijebiti difuzor koji će smekšati svjetlost.“

„Veći difuzori su i bolji, ali budući da je ovdje u pitanju makro fotografija, a životinje o kojima pričamo su malene, ne treba vam veliki difuzor“, kaže.

Ako ga nemate, možete improvizirati i upotrijebiti neki drugi predmet umjesto difuzora ili da ga izraditi kod kuće od papira. „Svoj sam kupio preko interneta prije nekoliko godina, ali kada ga nisam imao, upotrijebio sam sjenilo za vjetrobransko staklo automobila kako bih izbjegao sunčevu svjetlost ljeti. Važno je da svjetlo bljeskalice učinite mekšim, tako da vam treba nešto što će proširiti svjetlo“, objašnjava Marc.

3. Počnite fotografiranjem manjih životinja

Šišmiš leti kroz drveni okvir vrata u napuštenoj kući, a u pozadini se vidi veliki kamin.

Noćni trenuci s divljim životinjama, osobito u gradovima u unutrašnjosti, često se mogu dogoditi u neočekivanim situacijama – stoga se pripremite. „Uvijek nosite fotoaparat!“ savjetuje Marc. Snimljeno modelom Canon EOS-1D X Mark III s objektivom Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM pri 15 mm, 1/5 s, f/9 i ISO800. © Marc Albiac

Marc kaže da je fotografiranje manjih životinja lakše od većih sisavaca. „Mislim da je to jednostavan uvod u fotografiranje divljih životinja jer su vam potrebni samo makro objektiv, fotoaparat i jedna bljeskalica“, kaže.

Ta jednostavna konfiguracija korisna je i za nove snimatelje divljih životinja i za same životinje. Za takve radove Marc upotrebljava jednostavnu bljeskalicu i Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM te adapter za montažu EF-EOS R.

„Kada snimam makro fotografije, držim se minimalne potrebne opreme“, kaže. „Želim provesti što manje vremena u prostoru životinja – što je bolje za njih i pospješuje dobivanje prirodnijih snimki.“

Za one koji žele pomaknuti svoje kreativne granice Marc preporučuje snimanje manjih stvorenja sa širokokutnim objektivom. Preporučuje Canon EF 16-35mm F2.8 III USM zbog širokog otvora blende za uvjete slabog osvjetljenja, ali mogli biste isprobati i Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Zahvaljujući maloj težini, širokom otvoru blende od f/1.8 i makro povećanju do 1:2, to je savršen alat za snimanje krupnih planova.

„Morate imati na umu sve stvari koje se pojavljuju na sceni“, objašnjava Marc. „To je izazovnije, ali mislim da je lijepo prikazati stanište.“

Jedna stvar koju širokokutni pristup zahtijeva je više svjetla. „Ako osvijetlite samo žabu, kao što biste to učinili u makro stilu, ostatak scene bit će taman“, kaže Marc. „Morate osvijetliti veću površinu, primjerice stablo ili pak trebate odabrati dugu ekspoziciju kako biste uhvatili više prirodne svjetlosti.“

Kad savladate snimanje manjih, lakših životinja, možda je vrijeme da prijeđete na veće noćne grabežljivce. „Prvo morate znati lokaciju – gdje će se životinja pojaviti? Kako možete osvijetliti scenu da biste uhvatili taj pokret? Što mislite, što će životinja napraviti?“, pita Marc. Kada saznate kako bi se životinja mogla ponašati u tom prostoru, tada trebate biti u pripravnosti, pripremiti odgovarajući komplet i namjestiti postavke.

4. Odaberite odgovarajući fotoaparat i postavke

Silueta stjenovitog krajolika sa životinjom s rogovima na desnoj strani, u daljini.

Ako na lokaciju dođete rano, imat ćete vremena da pripremite snimku, no budite spremni na podešavanje postavki s promjenom osvjetljenja. „Ako ste započeli planinarenje u 17 sati, morat ćete stalno mijenjati postavke ekspozicije kako sunce zalazi“, kaže Marc. „Budite strpljivi sa sobom i s fotoaparatom!“ Snimljeno modelom Canon EOS R6 s objektivom Canon EF 70-200mm f/4L USM i adapterom za montažu EF-EOS R pri 200 mm, 1/3200 s, f/4 i ISO800. © Marc Albiac

Za Marca je odabir odgovarajućeg fotoaparata od ključne važnosti, a Canon EOS R6 predstavlja savršenog partnera za snimanje uz slabo osvjetljenje. Zahvaljujući revolucionarnom automatskom izoštravanju za prepoznavanje očiju (AF), EOS R6 prepoznaje i prati objekte uz novu razinu preciznosti, što znači da možete snimiti oštru fotografiju čak i ako se objekt kreće (npr. ptica u letu). Njegov stabilizator slike u kućištu (IBIS) u velikoj mjeri uklanja potrebu za stativom, olakšavajući Marcu posao.

„IBIS modela EOS R6 ovaj fotoaparat čini idealnim za snimanje divljih životinja noću jer vam omogućava snimanje pri slabom osvjetljenju i pri malim brzinama zatvarača“, kaže. „Npr., ako se radi snimanja morate popeti na uzvisinu, možete vidjeti kako disanje utječe na to kako držite fotoaparat. Ako niste stabilni i snimate u mraku s vrlo malom brzinom zatvarača, IBIS je od neprocjenjive važnosti.“

Osim stabilnosti, zbog mogućnost snimanja pri visokoj ISO vrijednosti uz dobivanje čistih fotografija, EOS R6 je za Marca očit izbor. „Ludo je – ne biram ISO vrijednosti manje od 6400 i uvijek dobijem savršene rezultate! Po potrebi mogu ići čak do 8000“, zaključuje.

Koji su najbolji objektivi za fotografiranje divljih životinja? Objektivi kao što je Canon RF 50mm F1.2L USM – koji daje dobre rezultate pri slabom osvjetljenju – dobar su izbor za Canon EOS R6 pri snimanju prirode.

Fotografiranje divljih životinja pri slabom osvjetljenju otvara čitav novi svijet ponašanja životinja te mogućnost snimanja odvažnih i uzbudljivih fotografija. S pomoću Marcovih savjeta provjerite što možete snimiti na svom lokalnom području.



Napisao Jack Fites

Slični proizvodi

Slični članci