PUTNA FOTOGRAFIJA

Istraživanje, odnos, poštovanje – kako obazrivo fotografirati putovanja

Dokumentiranje različitih kultura vaše priče s putovanja čini zanimljivijima, ali pritom je važno biti obazriv. Fotoreporterka Gulshan Khan dijeli savjete.
Oduševljena mlada muslimanka vozi se na konju vrtuljka na sajmu u Johannesburgu, Južna Afrika.

Ruke čvrsto drže šarenog konja na vrtuljku, lice blista od uzbuđenja, a hidžab se vijori kao plašt superjunaka. To nije tipična slika mlade muslimanke – i upravo zato je to jedna od omiljenih fotografija ambasadorice tvrtke Canon, Gulshan Khan. „Muslimani, posebice žene i djevojke, ne prikazuju se uvijek kao kompleksna ljudska bića kakva jesmo. Kažem ‘mi’, jer to je moja zajednica“, objašnjava ova fotoreporterka iz Južne Afrike. „Na slikama s afričkog kontinenta vidimo toliko patnje i otuđivanja. Ovdje vidimo djevojku punu radosti, koja je fotografirana dostojanstveno.“

Gulshan nas podsjeća koliko je fotoaparat moćan. Fotografije koje snimate mogu propagirati jednodimenzionalan način gledanja na svijet ili mogu otkriti nešto više. To je naročito točno kada govorimo o fotografiranju drugih kultura ili zajednica, bilo da se one nalaze u susjedstvu, iza ugla ili tisućama kilometara dalje od nas. Za Gulshan, to je dio posla. Kao nezavisna fotoreporterka čije su uratke objavljivali National Geographic, New York Times i Guardian, ali i bivša suradnica tvrtke Agence France Presse (AFP), Gulshan redovito fotografira ljude i mjesta u svojoj matičnoj državi i šire. Ovdje objašnjava kako možete snimiti upečatljive, ali i obazrive kulturalne fotografije.

Poštujte povijest

Južnoafrički čuvar prirode noću pomoću velike baklje provjerava prikrada li se tko.

Južnoafrički čuvar prirode provjerava prikrada li se tko u životinjskom rezervatu. „Još uvijek učim kako se snalaziti u različitim situacijama. Uvijek se propitkujte“, savjetuje Gulshan. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III (naslijedio ga je Canon EOS 5D Mark IV) s objektivom Canon EF 35mm f/1.4L USM (naslijedio ga je Canon EF 35mm f/1.4L II USM) pri 1/80 s, f/1.4 i ISO3200. © Gulshan Khan

U 19. stoljeću, kad je fotografija predstavljala novu tehnologiju, europski kolonizatori lažno su je smatrali znanstvenim alatom s pomoću kojega će se klasificirati i tlačiti domorodce. To nasljeđe i dalje je živo, smatra Gulshan, potičući percepciju kako je u pitanju nepristran medij.

„Fotografije poučavaju. Uče nas kako vidjeti sebe i druge“, kaže. „Postoji ideja da je fotografija objektivna istina, ali to je zabluda. Na svojim ste fotografijama uvijek vi. Vaša ideologija, vaša iskustva i vaše vrijednosti dolaze do izražaja kroz ono što odlučite istaknuti – ali i izostaviti iz kadra.“

Gulshan ističe i kako neki putnici i fotografi sa zapada osjećaju kako dolaze istraživati „egzotične“ zemlje. „Nije problem posjećivati mjesta i fotografirati ih“, Gulshan naglašava. „Problem nastaje ako dolazite pod pretpostavkom kako ste bolji i znate bolje od ljudi koje fotografirate.“

Obavite istraživanje

Dvije osobe plešu salsu na plesnom podiju na krovu, promatraju ih gledatelji koji sjede iza i pored njih.

Ljudi plešu salsu na zabavi na krovu u Mabonengu, Johannesburgu, Južna Afrika. „Ako fotografirate festival ili događaj, trebate znati zbog čega su ljudi ondje, što se događa“, kaže Gulshan. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon EF 35mm f/1.4L USM pri 1/320 s, f/2.8 i ISO50. © Gulshan Khan za Washington Post

Kada čujemo riječ „kultura“, obično pomislimo na nacionalnost, rasu ili religiju, ali za Gulshan taj je koncept mnogo širi. „To, primjerice, može biti grupa s karakterističnim sustavom vrijednosti, poslovna kultura ili grupa ljudi koji pripadaju društvenoj klasi ili su dio glazbene potkulture“, kaže.

Što god da jest, morate napraviti što temeljitije istraživanje prije nego što dođete onamo s fotoaparatom. To će vam pomoći da identificirate neobične lokacije ili važne prigode – festivale ili proteste, recimo – što će vam dati priliku da snimite relevantne fotografije.

Osim toga, važno je razumjeti norme i običaje, kao i pitanja s kojima se suočavaju različiti ljudi, što će utjecati na način na koji ćete fotografirati. Pratite medijsku pokrivenost, čitajte knjige, gledajte dokumentarce, upoznajte se s mjestima uz Google Maps i – najvažnije – razgovarajte s ljudima, savjetuje Gulshan. Ako ste u inozemstvu i odsjedate u hotelu, razgovarajte s osobljem. Ako ste na događaju, upitajte posjetitelje što im on znači i zašto su tamo. Poštujte druge, budite empatični i spremni na učenje.

Opremu birajte i rabite mudro

Žena u dugoj bijeloj haljini s lijepim nakitom sjedi na klupi ispred kuće u Johannesburgu.

Gulshan voli snimati postavljene portrete ondje gdje je to moguće. Na ovom snimanju priče o stilu nakita u Johannesburgu, fotografirala je pojedince različitih kulturnih pozadina – na fotografiji je Netsanet Abera Tumssa, vlasnica etiopijskog restorana Netsi's, koja sjedi ispred svog doma. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/1000 s, f/2 i ISO250. © Gulshan Khan za New York Times

Potrebno je postići određenu ravnotežu između snimanja upečatljivih fotografija i pomnog tretiranja ljudi koje fotografirate. Općenito govoreći, Gulshan izbjegava duge objektive, već radije svoje fotoaparate Canon EOS R i EOS R5 uparuje s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM koji ju tjera da se približi objektima i postane dio akcije. „Kad ste toliko blizu, morate razgovarati s ljudima i tako fotografije neizbježno postaju intimnije“, objašnjava.

Iznimka je ako snima u svetištima i već ima dopuštenje za snimanje, ali ne želi biti napadna. „U svetištima morate biti osjetljivi na kulturu, a najbolji način kako biste bili sigurni da niste nepristojni ili nametljivi jest da pitate smetate li“, savjetuje. „Upitajte gdje smijete biti, a gdje ne i koja su pravila. Na primjer, u mnogim džamijama i hramovima morate se izuti, morate biti prikladno odjeveni i ne biste smjeli hodati ispred osobe koja se moli ili razgovarati s njom.

„Za takve sam slučajeve birala objektiv Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM“, dodaje. „Uvijek pokušavam što manje bučiti zatvaračem kako ne bih bila nametljiva i kako bih pokazala poštovanje u situacijama koje zahtijevaju tiho i suptilno okruženje.“

Mogućnost tihog snimanja ne pružaju samo profesionalni fotoaparati kakav je EOS R5. Prebacivanjem na tihi način snimanja fotoaparata Canon EOS R10 bez zrcala istovremeno se podešavaju sve relevantne postavke, tako da fotoaparat neće emitirati zvukove niti svjetlost. Ako EOS R10 uparite sa svestranim objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, dobit ćete i veći raspon, za umanjivanje smetnji.

Animirajte osobe koje fotografirate

Stariji muškarac s rukom na licu sjedi na zidu. Iza njega je jarko obojena kuća i planina obavijena izmaglicom.

Jean Rene, 56, prikazan u svom rodnom gradu Hell-Bourgu na otoku Réunion, francuskom departmanu u Indijskom oceanu. „Dobra kulturalna fotografija proizlazi iz duboke empatije prema osobama koje fotografirate. U suprotnome nema dublju vrijednost“, kaže Gulshan. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (naslijedio ga je Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri 35 mm, 1/250 s, f/2.8 i ISO100. © Gulshan Khan za New York Times

Skupina žena sjedi oko dugog stola u blagovaonici prepunog hrane i sokova.

Skupina žena prekida ramazanski post u džamiji Nizamiye u Johannesburgu – fotografija iz Gulshanine serije Stvari koje nosimo sa sobom, o zajednici iz Južne Afrike. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon EF 35mm f/1.4L USM pri 1/2500 s, f/1.4 i ISO10000. © Gulshan Khan

Važno je napraviti razliku između javnih događaja na kojima se očekuje fotografiranje i fotografije koje snimate dok lutate uličicama ili u sklopu osobnog projekta s određenom grupom; „Mora postojati informirani konsenzus“, kaže Gulshan. To znači da ljudima morate jasno objasniti zašto ih želite fotografirati i što namjeravate napraviti s fotografijama.

To ovisi o scenariju. Ako radite projekt u zajednici, prvo zatražite dopuštenje i upoznajte ljude, a kad se opuste, možete prijeći na snimanje spontanih fotografija. Na gradskim ulicama možete zapodjenuti razgovor s osobom koja radi na štandu, a zatim snimiti njen portret. Ako ne znate lokalni jezik, pronađite prevoditelja. Neprestano pratite reakcije osobe koju fotografirate. Gulshan poručuje: „Moći ćete prepoznati je li ljudima oko vas neugodno.“ Ako jest, odložite fotoaparat.

Imajte poštovanja

Ljudi raznih dobnih skupina pjevaju, plešu, smiju se i piju dok gledaju nešto ispred sebe.

„Uvijek se zapitajte što daje dubinu? Gdje je priča?“ kaže Gulshan. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark III s objektivom Canon EF 35mm f/1.4L USM pri 1/400 s, f/1.4 i ISO1600. © AFP Photo/Gulshan Khan

Iako sad fotoaparat rabi „instinktivno“, Gulshan je provela dosta vremena gledajući fotografije i razmišljajući o tome kako su ljudi prikazani. „Važno je biti vizualno pismen i svjestan“, kaže. „Razmišljajte o stvarima poput kutova fotografiranja i što prenosite nekome tko će gledati fotografiju.“ Pratite različite račune na Instagramu kako biste bolje razumjeli kako fotografi odabiru predstavljati svoje zajednice. Ponekad će vam trebati nekoliko fotografija kako biste vjernije dočarali situaciju, međutim, Gulshan kaže kako je „moguće prenijeti nešto značajno o ljudima i kulturi i putem jedne fotografije. Samo treba imati na umu kako to nikada nije cijela priča.“

Napisala Rachel Segal Hamilton

Povezani proizvodi

Slični članci

  • KREATIVNO ISPISIVANJE

    Snimite profesionalni putnički dnevnik

    Uz Canon Zoemini S2 pretvorite snimke s odmora u personalizirani kreativni dnevnik.

  • PUTOVANJA

    Savršeni suputnik

    Profesionalni fotograf Martin Bissig putuje u Šri Lanku s modelom EOS R10.

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Savjeti za uličnu fotografiju

    Ključan savjet za snimanje zapanjujućih uličnih slika s arhitekturom.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE NA OTVORENOM

    Savjeti za fotografiranje u ekstremnim vremenskim uvjetima

    Od zaštite opreme do vas samih, donosimo vam najvažnije savjete i trikove za ovladavanje fotografiranjem u ekstremnim vremenskim uvjetima.