PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Pobljšajte jedinstvenu ljepotu svakog godišnjeg doba

Putopisni fotograf Benjamin Hegyi objašnjava kako snimati i uređivati snimke kako biste pokazali puno veličanstvo zime, proljeća, ljeta i jeseni.
Pogled iznad Dunav prema brdu Gellért u Budimpešti, u Mađarskoj, snimljeno s povišenog položaja, s toplom crveno-narančastom nijansom.

Svako godišnje doba fotografima pruža bogate nagrade, a svako vrijeme godine pruža jedinstvenu lepezu boja, nijansi i ugođaja. Osamnaestogodišnji mađarski fotograf Benjamin Hegyi postao je inspirativni autoritet za stvaranje sadržaja s motivima godišnjih doba za društvene mreže, dijeleći svoje stručno uređene i odabrane snimke putovanja, gradskih panorama i pejzaža sa svojih 40 000 strastvenih pratitelja na Instagramu.

Ovo su njegovi najbolji savjeti za poboljšanje atmosfere svakog godišnjeg doba.

1. Imajte na umu krajnji rezultat

Lago di Braies u Južnom Tirolu u Italiji, s pogledom na Dolomite u pozadini. U prednjem planu mogu se vidjeti drveno stubište i brojni mali brodovi.

Kad su u pitanju ljetne fotografije, Benjamin voli pejzaže okupane jarkim suncem usred bijela dana, umjesto u često preferirani „zlatni sat“ netom po izlasku sunca ili prije njegovog zalaska. Sunce visoko na nebu na ovoj snimci, snimljeno na jezeru Lago di Braies u Južnom Tirolu u Italiji, stvara bogate i živopisne boje u cijeloj sceni, od brodova u prednjem planu do Dolomita u pozadini. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon (naslijedio ga je EOS 850D tvrtke Canon) s objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/80 s, f/4.5 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Mali brodovi na jezeru Lago di Braies u Južnom Tirolu u Italiji. Snimka je uređena kako bi se pojačao intenzitet boja.

Prilikom uređivanja ove snimke za društvene mreže, Benjamin je napravio minimalne promjene jer je smatrao da je kompozicija savršeno funkcionirala, uz stubište u prednjem planu koje vodi oko na brodove, uokvirene prstenom planina u pozadini. Međutim, objasnio je: „samo sam htio naglasiti različite elemente, brodove, vodu, stubište i planine, pa sam pojačao boje i povećao kontrast svjetlosti.“ © Benjamin Hegyi

„Kad snimam fotografije na temu godišnjih doba“, kaže Benjamin, „uvijek razmišljam o načinu na koji ću ih poslije urediti, a ne samo o snimanju.“ Stvaranje posebnog izgleda i dojma za mene se zapravo jednako tiče uređivanja i snimanja snimki. Te se dvije faze nadopunjuju.“

Benjamin planira snimke kako bi dočarao osjećaj koji ima u trenutku kad ih snima. „Nemojte se osjećati kao da morate snimati stvarnost, nego kreirajte prizor onako kako želite da izgleda u vašem umu“, kaže. „Snimka postaje hibrid fotografije i slike. No, važno je da ne pretjerujete, jer bi krajnji rezultat mogao izgledati lažno i neprirodno.

„Savjetujem da uvijek snimate u načinu kvalitete RAW, jer daje najveću slobodu naknadnog manipuliranja snimkama“, dodaje. „Snimanje u formatu RAW znači da možete podesiti atribute kao što su ravnoteža bijele boje, istaknuti dijelovi, slabo osvijetljeni dijelovi i reprodukcija boja. Sve je to dio naglašavanja atmosfere godišnjeg doba.“

Benjamin upotrebljava fotoaparat koji je dobio na dar za 13. rođendan, EOS 700D tvrtke Canon (naslijedio ga je EOS 850D tvrtke Canon), s dva objektiva sa zumiranjem: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, iznimno širokokutni objektiv savršen za panorame, i Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM koji je iznimno svestran zahvaljujući velikom rasponu zumiranja. Kaže da je taj komplet opreme idealan jer su veličina i masa važni za putopisnog fotografa.

Slično kompaktan i isplativ komplet dostupan je u novoj generaciji sustava EOS R bez zrcala sa senzorom punog kadra tvrtke Canon, uključujući EOS RP tvrtke Canon, objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i Canon RF 50mm F1.8 STM. Asortiman EF-S objektiva možete upotrebljavati i na EOS R fotoaparatima s pomoću adaptera za montažu EF-EOS R.

2. Razmislite o kompoziciji i osvjetljenju

Lago di Carezza u Južnom Tirolu u Italiji, sunčanog ljetnog dana, s Dolomitima u pozadini koji se reflektiraju na mirnoj vodi jezera.

Ovaj je prizor snimljen na jezeru Lago di Carezza u Južnom Tirolu u Italiji, sunčanog ljetnog dana. Kompozicija je savršena, ali nebo i blijede planine u pozadini bile su mnogo svjetlije od svojih tamnih refleksija u jezeru. U takvim okolnostima, Benjamin često uravnotežuje ekspoziciju upotrebljavajući značajku HDR snimanja na fotoaparatu ili snimanjem više snimki s različitim ekspozicijama (snimanje zasebnih snimki s različitim dijelovima prizora dobro eksponiranima) i njihovim naknadnim spajanjem. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Polje lavande s malim oblacima na plavom nebu koji izgledaju kao da idu prema suncu koje se izdiže iza stabala na vrhu brda.

Proljetna scena na mađarskom selu. Benjamin kaže da je sretna okolnost što su oblaci oblikovali nježnu liniju koja vodi oko prema izlazećem suncu, ali opet, kompozicija je besprijekorna. Polje lavande bilo je u sjeni i relativno mračno, no snimka je imala dovoljno dinamičkog raspona da Benjamin osvijetli prednji plan i pojača boju kako bi se poboljšalo oštro proljetno svjetlo. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10mm, 1/200 s, f/4,5 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Uređivanje je važan dio Benjaminova procesa, ali smatra da je važno sastaviti kompoziciju prizora koji odražavaju godišnje doba. „Stablo prekriveno snijegom ili mraz naglašava zimsko raspoloženje“, kaže. „U proljeće šareno cvijeće dolazi u prednji plan. U jesen se možete usredotočiti na bogati zlatni sjaj lišća koje mijenja boju. Pažljiva kompozicija može poboljšati prirodnu atmosferu svakog godišnjeg doba.

„Različita doba dana najbolja su za snimanje u različito vrijeme godine“, dodaje Benjamin, naglašavajući da se kvaliteta svjetla značajno mijenja od jednog godišnjeg doba do drugog. „Tijekom zime dobro je snimati neposredno prije izlaska sunca ili neposredno nakon zalaska sunca. U toj fazi sumraka dobivate hladnu, sjetnu plavu nijansu, koja se često naziva „plavi sat“. Međutim, ako se radi o snježnom prizoru, snimajte danju kako biste dobili vrlo oštar i svijetao blagdanski izgled.

„Za ljetne snimke mnogi fotografi pejzaža preferiraju početak ili kraj dana, ali ja preferiram da sunce bude više na nebu“, nastavlja. „To pomaže u naglašavanju živopisnih boja zelenih polja i ljetne topline pejzaža.

„Proljeće je veličanstveno vrijeme za novi život, a za mene vrijedi isto. Odmah po izlasku sunca odlično je vrijeme za snimanje cvijeća i stabala u cvatu, ali jaka sunčeva svjetlost tijekom dana jednako dobro funkcionira, a ponekad i bolje.

„U jesen je najbolje snimati u „zlatni sat“, neposredno nakon izlaska sunca ili prije zalaska sunca“, kaže Benjamin. „Sunce je doista nisko na nebu i stvara one veličanstvene, tople jesenske boje.“

3. Snimite što je moguće više detalja

Pogled preko Dunava prema brdu Gellért u Budimpešti, u Mađarskoj, snimljen s povišenog položaja.

Benjamin je taj pogled fotografirao iznad Dunava u Budimpešti, u Mađarskoj, u sumrak krajem proljeća. Upotrebom duge ekspozicije možete snimiti bogate detalje od stabala u prednjem planu do gradskih zgrada na srednjoj udaljenosti koje HDR čini intenzivnijima. Osim toga, pojačao je narančaste boje kako bi se poboljšao sezonski ugođaj konačne snimke na vrhu ove stranice. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 18 mm, 2 s, f/9 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Bijeli labud pliva na plavom jezeru zimi. Na obalama jezera slikovito je selo prekriveno snijegom koje se uzdiže u planine.

Zimska scena u Hallstattu u Austriji. Unatoč slabom osvjetljenju i područjima s izmaglicom, Benjamin je uspio snimiti mnogo detalja u zgradama na brežuljku koje je zatim naglasio povećavajući kontrast. Pojačao je i plavu boju na slici kako bi poboljšao zimsko raspoloženje. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 18mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Mnogi fotoaparati tvrtke Canon imaju način rada scene Landscape, ali Benjamin preferira potpunu kontrolu nad postavkama fotoaparata. „Uvijek upotrebljavam način rada za ručno snimanje kako bih lako podesio otvor blende i brzinu zatvarača radi dobivanja željene ekspozicije.“ Ako snimate fotoaparatom sa sustavom EOS R, simulacija ekspozicije omogućuje pregled utjecaja promjena postavki ekspozicije na snimku, i na tražilu i na stražnjem zaslonu. Kod modela DSLR ta opcija funkcionira kad upotrebljavate stražnji zaslon u načinu rada s prikazom uživo.

Mnogi fotoaparati tvrtke Canon imaju načine snimanja HDR (visok dinamički raspon) koji su fantastični za očuvanje detalja u svijetlim dijelovima i poboljšanje sjena. To vam daje mnogo uravnoteženiju ekspoziciju za prizore visokog kontrasta.

„Moj fotoaparat ima način rada scene HDR Backlight Control“, kaže Benjamin. „Za svaku snimku koju snimite fotoaparat snima tri zasebne snimke s različitim ekspozicijama i spaja ih u HDR fotografiju.“ Ako vaš fotoaparat nema način rada HDR, još uvijek možete snimiti niz snimki pri neznatno različitim ekspozicijama i spojiti ih zajedno u fazi uređivanja. Besplatni softver Digital Photo Professional (DPP) tvrtke Canon ima ugrađeni HDR alat koji će to pojednostaviti. Upotrebljavajte stativ kako biste bili sigurni da se fotoaparat neće pomicati između uzastopnih ekspozicija.

Kad snimate noću ili pri slabom osvjetljenju, Benjamin preporučuje upotrebu dugih ekspozicija kako biste snimili što više detalja, „čak i onoga što ne mogu vidjeti očima“. Postavka Bulb na fotoaparatu omogućuje ekspozicije duže od 30 sekundi, ali morat ćete eksperimentirati kako biste utvrdili koliko duga treba biti ekspozicija kako biste postigli željeni efekt. Pregledajte rezultate na stražnjem LCD zaslonu i po potrebi ponovo snimite snimku. Upotrebljavajte stativ kako biste izbjegli zamućenost slike.

4. Uredite snimku kako biste poboljšali atmosferu godišnjeg doba

Brda pokraj jezera Bled u Sloveniji, obavijena maglom u zoru. Veliki listovi u prednjem planu vise u prizoru.

Ova jesenska fotografija puna je eteričnog ugođaja, sa smeđim listovima nasuprot izmaglice koje se diže s Bledskog jezera u Sloveniji, pod prvim zrakama sunca. Benjamin kaže da lišće u prednjem planu uokviruje prizor te dodaje dubinu i unosi ugođaj godišnjeg doba. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 27 mm, 1/125 s, f/9 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Brda pokraj Bledskog jezera u Sloveniji, obavijena maglom u zoru. Lišće u prednjem planu i udaljena brda više su žuta, a voda jezera više je plava.

Benjamin je zaključio da brda, i naročito lišće u prednjem planu izgledaju previše zeleni pa je zelene nijanse učinio više žuto-narančastima kako bi se naglasila jesenska atmosfera. „Dodao sam i plavu boju vodi i nešto svjetla magli kako bi se naglasila“, kaže. © Benjamin Hegyi

Čak i ako ne snima u načinu rada HDR, Benjaminov osobni stil je dodati živopisne boje i povećan kontrast, što je povezano s tim izgledom. Za njegove snimke godišnjih doma, međutim, jednako je važno podešavanje ravnoteže bijele boje i ekspozicije svake snimke kako bi se naglasila kvaliteta svjetla svojstvena svakom godišnjem dobu.

Ta se početna podešavanja mogu izvršiti s pomoću besplatnog softvera Digital Photo Professional (DPP) tvrtke Canon koji je dizajniran za obradu i uređivanje RAW snimki s fotoaparata tvrtke Canon. Pruža niz stilova slike koji će omogućiti da se snimkama brzo dodaju željeni izgled i dojam, baš kao da ste ih primijenili na fotoaparatu. Među njima su Landscape (Pejzaž), koji povećava oštrinu i poboljšava nijansu i zasićenost boje kako bi se postigle duboke i živopisne plave te zelene nijanse za nebo i lišće. Sva podešavanja koja se primijene kao stil slike na datoteke formata RAW zatim se mogu precizno podesiti, ukloniti ili zamijeniti drugim stilom slike. Dostupni su dodatni stilovi koji se mogu besplatno preuzeti, a među njima su Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald i Autumn Hues, idealni za brzo unošenje različitih sezonskih ugođaja u snimke.

Moćni alati za podešavanje boja u DPP-u omogućuju promjenu nijanse, zasićenosti i svjetline određenih raspona boja, radi poboljšanja npr. plavih boja zimskog prizora ili toplih nijansi ljetne snimke. Benjamin često upotrebljava slojeve za podešavanje u programu Adobe Photoshop radi postizanja sličnih efekata. „Kad su u pitanju zimske snimke, naglašavam plave nijanse dodavanjem praznog sloja podešenog na način rada stapanja slojeva i bojanjem područja mekom plavom četkom pri čemu upotrebljavam nisku neprozirnost“, objašnjava. „Kad su u pitanju jesenske snimke, možete ih naglasiti i dočarati ugođaj slikanjem područja sa žutim i narančastim nijansama.

„Za izmjenu kontrasta i svjetline uvijek upotrebljavam slojeve za podešavanje“, dodaje, „jer na specifična područja snimke možete utjecati s pomoću maski slojeva.“ To je idealno kad je zadovoljan većinom snimke, ali smatra da neke aspekte treba više naglasiti radi dočaravanja ugođaja.

5. Neka vaše snimke govore u vaše ime na društvenim mrežama

Izmaglica ispunjava doline između planina prekrivenih stablima dok sunce izlazi.

Na svom fotografskom putovanju u Sloveniju Benjamin je ustao u 4 ujutro kako bi se pobrinuo da uhvati jesenski izlazak sunca nad maglovitim planinama, ali je imao dojam da snimka nije potpuno dočarala ugođaj prizora kako ga je on doživio. Snimljeno modelom EOS 700D tvrtke Canon s objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 135mm, 1/500 s, f/5,6 i ISO100. © Benjamin Hegyi

Izmaglica ispunjava doline između planina prekrivenih stablima. Kontrast je povećan, a topla nijansa dodana kako bi se naglasio jesenski ugođaj.

Benjamin je povećao kontrast kako bi istaknuo detalje, kao što su kuće na brežuljcima na srednjoj udaljenosti, naglašavajući mjerilo prizora, i poboljšao jesenske boje kako bi pojačao ugođaj godišnjeg doba. Njegovi pratitelji na društvenim mrežama, kako kaže, cijene tu snažnu i izravnu reprezentaciju godišnjeg doba. © Benjamin Hegyi

Kad dijelite snimke na društvenim mrežama, natječu se s milijunima drugih fotografija kako bi dobile pozornost. Benjamin smatra da je važno razviti vlastiti stil kako biste se mogli istaknuti u masi.

„Počeo sam pokušavajući oponašati stil drugih fotografa, ali volim misliti da sam razvio vlastiti jedinstveni stil“, objašnjava. „Na tom temelju izgradio sam svoju prisutnost na Instagramu. Ljudi vole gledati snimke koje pravovremeno odražavaju ono u čemu uživaju u svakom godišnjem dobu i način na koji se priroda oko njih mijenja. Objavljivanjem sezonskog sadržaja mnogo sam uspješniji s ljudima koji traže moje snimke i dijele ih s mnogim drugima diljem svijeta.

„U ovom trenutku, zajedno s agencijama za pejzažnu i putopisnu fotografiju koje vole upotrebljavati moje snimke, imam doseg od 1 milijuna. Mislim da je trik u tome da se ne promovirate sami nego da svojim snimkama prepustite da vas promoviraju.“



Napisao Matthew Richards



Adobe, Lightroom i Photoshop registrirani su zaštitni znakovi ili zaštitni znakovi tvrtke Adobe u SAD-u i/ili drugim državama.

Slični proizvodi

Slični članci